21 Apr 2014

Memahami Masalah Melayu


Penulis buku Sensitive Truths in Malaysia: A Critical Appraisal of the Malay Problem (2013), AB Sulaiman ternyata sangat berani mengutarakan pelbagai pandangan, kritikan dan hujah pedas berkaitan orang Melayu.

Misalnya, Sulaiman menekankan bahawa musuh Islam di Malaysia adalah orang Melayu sendiri. Beliau memetik pandangan Raja Petra Kamarudin (Malaysia Today, 16 Januari 2008) untuk menegaskan hujah tersebut.

Saya masih dalam proses membaca buku ini sejak 1 April 2014 kerana saya mempunyai tabiat membaca beberapa buku sekali gus. Sepanjang membaca buku setebal lebih 380 halaman ini, saya dapat merasakan bahawa khalayak orang Melayu pasti kurang selesa dengan pelbagai idea, pemikiran dan pengalaman yang diceritakan.

Di sisi yang lain, apabila maklumat mengenai buku ini saya paparkan menerusi Facebook, rata-rata rakan-rakan saya – termasuk orang Melayu – mengatakan bahawa mereka tidak tahu mengenai kewujudan buku ini serta belum berpeluang membacanya.

Saya ada ramai rakan Melayu yang membaca buku Bahasa Inggeris. Pada waktu yang sama, ramai juga yang kurang membaca buku selain karya bahasa ibunda. Saya sedikit pun tidak bermaksud mahu mempersoalkan pendirian mereka.


Sebaliknya, saya merasakan agak “sayang” kerana kandungan buku tulisan Sulaiman “kurang” sampai kepada khalayak sasaran. Saya tidak fikir buku ini akan diterjemahkan ke Bahasa Malaysia. Maka saya memutuskan untuk memetik dan menyatakan sebahagian pandangan Sulaiman di sini.

Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk membolehkan orang ramai – khususnya khalayak pembaca Bahasa Malaysia – mengetahui antara pandangan, hujah dan kritikan penulis, ilmuan dan pengkaji berumur 71 tahun ini berhubung akal (Arab) dan budi (Sanskrit) orang Melayu. 

[Makalah penuh boleh dibaca dalam buku Malaiur Manikam] [MAKLUMAT BUKU DI SINIBaca juga – Memahami Minda Melayu dan Dilema Melayu, Cina, India serta Koleksi Makalah Berkaitan Melayu dan Dilema Sekelompok Melayu